Penerapan Model RME Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Perkalian Di Kelas V SD
Learning Results, Mathematics, Realistic Model, Mathematics Education
Kata Kunci:
Learning Results, Mathematics, Realistic Model, Mathematics EducationAbstrak
The objective of this study is to enhance the mathematics learning outcomes of fifth-grade students at SD Muhammadiyah 25 Medan, located on Jl.Pukat I No.19, East Bantan, Kec. Medan Tembung, Medan City Prov. North Sumatra, using the Realistic Mathematics Education (RME) Model. The research follows the Classroom Action Research (PTK) method and consists of two cycles. The data was collected from student learning Soutcome tests and documentation. The data analysis technique employed quantitative analysis. The results indicate an improvement in the mathematics learning outcomes of fifth-grade students at SD Muhammadiyah 25 Medan on Jl.Pukat I No.19, East Bantan, Kec. Medan Tembung, Medan City, North Sumatra Prov. North Sumatra. The percentage of student learning outcomes increased by 43.24% in cycle I and 78.37% in cycle II.
Referensi
Astuti, N. (2018). Penerapan Realistic Mathematics Education (RME) Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VI SD. Journal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 49-61.
Daton, Y. L., Hariyani, S., & Suwanti, V. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Realistic Mathematic Education (RME) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Volume 2, Halaman 417. Universitas Kanjuruhan Malang
Nurhannisa, T. D., & Imswatama, A. 2022. Penerapan Model Pembelajaran Realistic Mathematic Education (RME) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar.
Ananda, R. (2018). Penerapan Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Journal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 125-133. ISSN 2614-3038.
Nugroho, M. H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Matematika Materi Statistika Pada Peserta Didik Kelas XI TP3RP SMK Negeri 1 Kendal Tahun Pelajaran 2015/2016. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 2(2), 213-223. e-ISSN: 2549-5070, p-ISSN: 2549-8231.
Ginanjar, G. S., & Kusmawati, L. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Perkalian Melalui Pendekatan Pembelajaran Konstruktivisme dalam Pembelajaran Matematika di Kelas 3 SDN Cibaduyut 4. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Volume I, Nomor 2, Juli 2016, halaman 262. ISSN 24775673. Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Subang
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2024 Chairunnisa Amelia, Nadiyah Nurfadhila, Nurani Atika Putri Lubis, Aliya Rohaya Dongoran, Alfira Agustin, Nida Iftinah Ramadani

Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.